Case: Allente

Allente är en ständigt växande TV-distributör med över en miljon kunder runtom i Norden.

Allente

PR

Allente grundades i maj 2020 efter en sammanslagning av Canal Digital och Viasat Consumer. Genom sammanslagningen ville man upprätthålla sin starka position på marknaden, bygga en stark och tydlig varumärkesposition i Norden och fortsätta leverera högkvalitativa tv-upplevelser och kundnöjdhet. Målet var enkelt: att föra människor samman genom kraften i underhållning.

 

Sammanslagningen av två bolag gjorde behovet av kommunikation extra stort. Internt för att bygga ihop två kulturer och externt för att bygga ett helt nytt varumärke.

 

Ett nytt varumärke kräver breda kampanjer för att öka kännedomen och på en allt tuffare streaming- och TV-marknad är frågan given; hur når man ut i bruset?

 

Fuze fungerar som rådgivare och PR-kreatörer åt Allente och har bland annat lanserat undersökningen ”Svenskarnas tv-vanor” utförd av Demoskop där insikter och svar förvandlades till content, natives och pressreleaser.

 

Fuze har dessutom lång erfarenhet av tv-branschen och omvärldsbevakar kontinuerligt möjligheter för Allente att synas i relevanta medier och kring heta nyhetsämnen.

Vad säger våra kunder?

"Vi sökte en PR-byrå för att hjälpa oss med såväl strategi som operativt arbete i samband med sammanslagningen. Fuze har varit en trygg partner under en längre tid nu och med sin spetskompetens och rådgivning inom tv- och telekombranschen bidrar man till att lyfta vår externa kommunikation."

Maja Wikman Ulrich, Nordisk PR- och kommunikationschef, Allente

"De projekt och arbeten som vi tagit fram i samarbete med Fuze har inte bara överträffat våra satta mål, de har skapat en konkret och kvantifierbar affärsnytta. Det är ingen överdrift att säga att Fuze har varit en av våra viktigaste samarbetspartners den senaste tiden, en naturlig förlängning av vår marknads- och kommunikationsavdelning."

Sebastian Stecki, fd marknadschef GlobalConnect Sverige

"Svensk Gymnastik är en stor rörelse med över 225 000 aktiva i nästan 1000 föreningar. Fuze har kunskap och erfarenhet från idrotten kombinerat med ett starkt driv och kompetens inom kommunikation och PR, vilket gör att vi verkligen uppskattar arbetet tillsammans med dem."

Lotta Darlin, marknads- och kommunikationschef Svensk Gymnastik

"För oss är det otroligt viktigt att alla samarbeten ingås med en delad värdegrund. Vi är ett bolag som drivs av mycket passion och engagemang för barn och ungas rätt till en hälsosam livsstil. Hos Fuze kände vi direkt att det är en grupp som förstår vårt uppdrag och brinner för vår agenda. En byrå med en fot i idrottsvärlden och förståelse för gamingvärlden och resan framför oss."

Karl Sergel, vd och grundare av Fuzed