Svensk Gymnastik: Kullerbyttalarmet

Våren 2024 startade Fuze och Gymnastikförbundet det uppmärksammade “kullerbyttalarmet” för att skapa debatt om barns försämrade grundmotorik. Larmet började som en debattartikel i DN och fick sen spridning i stora delar av medie-Sverige.

Svenska Gymnastikförbundet

PR och kommunikation

Med över 165 000 gymnaster, aktiva och ledare under 20 år är gymnastiken en av de största barn- och ungdomsidrotterna i Sverige. Med utgångspunkt i sin strategi och kommunikationsplattform gör Gymnastikförbundet en satsning på att förändra mediebilden och i förlängningen kännedom och anseende för svensk gymnastik.

 

Medieanalyser av svensk gymnastik visar en bild av eldsjälar, tävlingar, uppvisningar och annan breddverksamhet på lokalnivå. Men mediebilden i kvällspress och riksmedier ser lite annorlunda ut. Förenklat präglas den av tävling och värdegrundsfrågor – en bild gymnastikförbundet vill bredda. De ser också att det finns en stor publicitet kring träning och hälsa, där gymnastiken inte finns med.

 

Därför tar Gymnastikförbundet hjälp av Fuze. I stora drag består arbetet av att hitta starka case från gymnastik-Sverige som visar på det fantastiska arbete som läggs ner varje vecka från ledare och föreningar för att skapa rörelseglädje och inkludering bland barn och äldre. Dessa case gör vi journalistiskt intressanta och pitchar in i lokal- och riksmedier. Dessutom att positionera talespersoner från Gymnastikförbundet när det kommer till prioriterade projekt och frågor som inkludering, grundmotorik och träning för barn.

 

Case: ”Kullerbytta-larmet”

 

Det största arbetet med gymnastikförbundet hittills har varit att problematisera sjunkande grundmotorik hos barn och belysa vikten av god grundmotorisk förmåga i tidig ålder.

 

Under hösten 2023 tog vi fram och paketerade flera forskningsrapporter som visar på att den grundmotoriska förmågan bland barn sjunker – och att det är ett globalt problem.

 

I nästa steg skrev vi en debattartikel ihop med Svenska Idrottslärarföreningen, paketerade allt material gympan har för grundmotorik (övningar på film, bild och i text) och bestämde vem som skulle vara nationell talesperson (vilket blev Suzanne Lundvall som är idrottsforskare vid Göteborgs Universitet och tillförordnad ordförande för gymnastikförbundet).

 

PR-arbetet gjordes i 4 steg:

1. Debattartikel som belyste problemet med sjunkande motorik. Publicerades i DN i slutet av januari.

 

2. Informativa artiklar om hur barn kan öva grundmotorik. Publicerades i Expressen och alla Bonniers lokaltidningar i december-februari

 

3. Spinn-PR på alla efterreaktioner. Fick till panelsnack i Studio 1 med Socialminister Jakob Forssmed (som höll med om att politiken behöver agera på området enligt vad författarna skrev), P4 Extra, Morgonpasset i P3, Nyhetsmorgon, SVT:s Rapport och Lilla Aktuellt, lokala P4- och SVT-redaktioner och lärartidningar.

 

4. All uppståndelse ledde till att Gymnastikförbundet höll en utbildning för idrottslärare och fritidspedagoger i Ängelholm. Deltagartaket på 50 fylldes snabbt, och flera lärare fick ställa sig i kö. Utbildningen bevakades av SVT, DN och Helsingborgs Dagblad.

 

Resultat:

1. Debatten om grundmotorikens vikt har kommit upp till ytan – i media, bland lärare och bland politiker. Frågan diskuteras på alla idrottslärarforum runtom i landet. Begreppet ”grundmotorik” har nämnts mer i media januari-februari än det gjorts senaste 10 åren sammanlagt.

 

2. Ett stort intresse för gymnastikens utbildningsmaterial. I våras höll de en fortbildning för idrottslärare om grundmotorisk undervisning, och den fylldes med 50 personer. Sedan dess har utbildningar hållits i Västerås och Uppsala enligt samma modell. Båda med stort intresse bland lärarna.

 

3. Ny forskning om barns grundmotorik från Malmö Universitet, som 2024 genomför enkäter med idrottslärare runtom i landet för att ta reda på hur de upplever att grundmotoriken utvecklats.

 

4. Två motioner inlämnade till Sveriges Riksdag: En från KD och en från S. Motionerna trycker på mer fokus på grundmotorisk träning i skolundervisningen och att anläggningsfrågan behöver ta större plats hos kommunerna. Underlaget är till stor del baserat på material som tagits fram tillsammans med Svenska Gymnastikförbundet.
Motion från KD
Motion från S

 

Vad säger våra kunder?

"Vi på Jobbland överträffade alla våra kommunikationsmål förra året, och Fuze-teamet var en stor del av den framgången. De satte sig snabbt in i vår bransch och våra behov och har inte bara hjälpt oss att nå ut, utan också att ta våra strategiska mål vidare genom att skapa en tydlig och effektiv kommunikationsstrategi. Dessutom är de inte bara proffsiga, utan också otroligt trevliga att jobba med – det känns som att de är en naturlig del av vårt team!"

Anita Rae, vd, Jobbland Sverige

Orientering är en av Sveriges största idrotter med en stark koppling till urbana miljöer, naturen och en växande målgrupp. För att fortsätta utvecklas behöver vi nå ut bredare och lyfta orienteringens unika värden. Fuze har en djup förståelse för idrottens villkor och kommunikationens kraft, vilket gör dem till en strategiskt viktig partner för oss. Tillsammans har vi hittat nya sätt att öka orienteringens synlighet och engagemang genom vårt koncept Hittahem som fått spridning både i nationell och lokal media.

Tero Marjamäki, Kommunikationschef, Svenska Orienteringsförbundet

"Svensk Gymnastik är en stor rörelse med över 225 000 aktiva i nästan 1000 föreningar. Fuze har kunskap och erfarenhet från idrotten kombinerat med ett starkt driv och kompetens inom kommunikation och PR, vilket gör att vi verkligen uppskattar arbetet tillsammans med dem."

Lotta Darlin, marknads- och kommunikationschef Svensk Gymnastik

"För oss är det otroligt viktigt att alla samarbeten ingås med en delad värdegrund. Vi är ett bolag som drivs av mycket passion och engagemang för barn och ungas rätt till en hälsosam livsstil. Hos Fuze kände vi direkt att det är en grupp som förstår vårt uppdrag och brinner för vår agenda. En byrå med en fot i idrottsvärlden och förståelse för gamingvärlden och resan framför oss."

Karl Sergel, vd och grundare av Fuzed