Svensk Gymnastik: Kullerbyttalarmet

Våren 2024 startade Fuze och Gymnastikförbundet det uppmärksammade “kullerbyttalarmet” för att skapa debatt om barns försämrade grundmotorik. Larmet började som en debattartikel i DN och fick sen spridning i stora delar av medie-Sverige.

Svenska Gymnastikförbundet

PR och kommunikation

Med över 165 000 gymnaster, aktiva och ledare under 20 år är gymnastiken en av de största barn- och ungdomsidrotterna i Sverige. Med utgångspunkt i sin strategi och kommunikationsplattform gör Gymnastikförbundet en satsning på att förändra mediebilden och i förlängningen kännedom och anseende för svensk gymnastik.

 

Medieanalyser av svensk gymnastik visar en bild av eldsjälar, tävlingar, uppvisningar och annan breddverksamhet på lokalnivå. Men mediebilden i kvällspress och riksmedier ser lite annorlunda ut. Förenklat präglas den av tävling och värdegrundsfrågor – en bild gymnastikförbundet vill bredda. De ser också att det finns en stor publicitet kring träning och hälsa, där gymnastiken inte finns med.

 

Därför tar Gymnastikförbundet hjälp av Fuze. I stora drag består arbetet av att hitta starka case från gymnastik-Sverige som visar på det fantastiska arbete som läggs ner varje vecka från ledare och föreningar för att skapa rörelseglädje och inkludering bland barn och äldre. Dessa case gör vi journalistiskt intressanta och pitchar in i lokal- och riksmedier. Dessutom att positionera talespersoner från Gymnastikförbundet när det kommer till prioriterade projekt och frågor som inkludering, grundmotorik och träning för barn.

 

Case: ”Kullerbytta-larmet”

 

Det största arbetet med gymnastikförbundet hittills har varit att problematisera sjunkande grundmotorik hos barn och belysa vikten av god grundmotorisk förmåga i tidig ålder.

 

Under hösten 2023 tog vi fram och paketerade flera forskningsrapporter som visar på att den grundmotoriska förmågan bland barn sjunker – och att det är ett globalt problem.

 

I nästa steg skrev vi en debattartikel ihop med Svenska Idrottslärarföreningen, paketerade allt material gympan har för grundmotorik (övningar på film, bild och i text) och bestämde vem som skulle vara nationell talesperson (vilket blev Suzanne Lundvall som är idrottsforskare vid Göteborgs Universitet och tillförordnad ordförande för gymnastikförbundet).

 

PR-arbetet gjordes i 4 steg:

1. Debattartikel som belyste problemet med sjunkande motorik. Publicerades i DN i slutet av januari.

2. Informativa artiklar om hur barn kan öva grundmotorik. Publicerades i Expressen och alla Bonniers lokaltidningar i december-februari

3. Spinn-PR på alla efterreaktioner. Fick till panelsnack i Studio 1 med Socialminister Jakob Forssmed (som höll med om att politiken behöver agera på området enligt vad författarna skrev), P4 Extra, Morgonpasset i P3, Nyhetsmorgon, SVT:s Rapport och Lilla Aktuellt, lokala P4- och SVT-redaktioner och lärartidningar.

4. All uppståndelse ledde till att Gymnastikförbundet höll en utbildning för idrottslärare och fritidspedagoger i Ängelholm. Deltagartaket på 50 fylldes snabbt, och flera lärare fick ställa sig i kö. Utbildningen bevakades av SVT, DN och Helsingborgs Dagblad.

 

Resultat:

1. Debatten om grundmotorikens vikt har kommit upp till ytan – i media, bland lärare och bland politiker. Frågan diskuteras på alla idrottslärarforum runtom i landet. Begreppet ”grundmotorik” har nämnts mer i media januari-februari än det gjorts senaste 10 åren sammanlagt.

2. Ett stort intresse för gymnastikens utbildningsmaterial. I våras höll de en fortbildning för idrottslärare om grundmotorisk undervisning, och den fylldes med 50 personer. Nu hör flera andra regioner av sig och vill göra samma utbildning för lärare lokalt.

 

Vad säger våra kunder?

"Vi sökte en PR-byrå för att hjälpa oss med såväl strategi som operativt arbete i samband med sammanslagningen. Fuze har varit en trygg partner under en längre tid nu och med sin spetskompetens och rådgivning inom tv- och telekombranschen bidrar man till att lyfta vår externa kommunikation."

Maja Wikman Ulrich, Nordisk PR- och kommunikationschef, Allente

"De projekt och arbeten som vi tagit fram i samarbete med Fuze har inte bara överträffat våra satta mål, de har skapat en konkret och kvantifierbar affärsnytta. Det är ingen överdrift att säga att Fuze har varit en av våra viktigaste samarbetspartners den senaste tiden, en naturlig förlängning av vår marknads- och kommunikationsavdelning."

Sebastian Stecki, fd marknadschef GlobalConnect Sverige

"Svensk Gymnastik är en stor rörelse med över 225 000 aktiva i nästan 1000 föreningar. Fuze har kunskap och erfarenhet från idrotten kombinerat med ett starkt driv och kompetens inom kommunikation och PR, vilket gör att vi verkligen uppskattar arbetet tillsammans med dem."

Lotta Darlin, marknads- och kommunikationschef Svensk Gymnastik

"För oss är det otroligt viktigt att alla samarbeten ingås med en delad värdegrund. Vi är ett bolag som drivs av mycket passion och engagemang för barn och ungas rätt till en hälsosam livsstil. Hos Fuze kände vi direkt att det är en grupp som förstår vårt uppdrag och brinner för vår agenda. En byrå med en fot i idrottsvärlden och förståelse för gamingvärlden och resan framför oss."

Karl Sergel, vd och grundare av Fuzed