Bakgrund
Under 2023 arrangerades VM i handboll i Sverige både för damer och för herrar (herrar i januari och damer i december). Finalen under herr-VM spelades i ombyggda Tele2 Arena inför drygt 23 000 åskådare – publikrekord för handboll på svensk mark. Även de svenska damerna slog publikrekord i Scandinavium för damhandboll på svensk mark. En mycket stor andel av besökarna kom utifrån, primärt från andra delar av Sverige än Stockholm respektive Göteborg.
.
Fuze utgjorde marknads- och kommunikationsavdelning för mästerskapen och arbetade både operativt och strategiskt, med allt från att skapa PR, content, kampanjer, säljstrategi för biljettförsäljning, produktion av utomhusreklam, film och arenaupplevelsen.
.
Oh My utgjorde även strategiskt och operativt PR-stöd genom hela mästerskapen som blev de mest omskrivna handbollsmästerskapen i Sverige någonsin. Publikrekord för handboll slogs i såväl Malmö, Göteborg som Stockholm – precis enligt VM-organisationens vision när mästerskapsarbetet inleddes. En succé, kort sagt.
.
Utmaningen
Utmaningen var att under en komprimerad period lyckas fylla läktarna i de olika spelorterna, primärt med besökare utifrån. Uppdraget handlade även om att generera ett tydligt avtryck före, under och efter själva matcherna. Handbollsförbundets mål med mästerskapen var att få fler unga i rörelse och framförallt att fler unga ska komma i kontakt med handbollen för att långsiktigt stärka sporten i Sverige och helt enkelt locka fler spelare till de olika föreningarna runt om i landet.
.
Kreativ lösning
Hela arbetet utgick från marknads- och kommunikationsplanen som skapades av Fuze och som innefattade klassiska uttag som OOH, print, radio och tv-reklam till event, PR och sociala medier.
.
Vi skapade även eventkonceptet “Lilla VM” som aktiverade ungdomar i skolor kring VM genom att de fick spela handboll, göra arbeten om de olika deltagande länderna, fick åka på studiebesök och fick besök i skolan av landslagsspelare. Detta genomfördes tillsammans med VM:s sponsorer Lidl och Bring. Under hela 2023 genomförde Handbollsförbundet handbollsträningar i skolor, primärt i utsatta områden, en verksamhet som nu har blivit permanent och drivs av olika föreningar. Träningarna är inte traditionella handbollsträningar utan utgår från det pedagogiska röelsekonceptet “Hand the Ball” som är lättsamt och mer anpassat till barn och deras utveckling.
.
Crescendot under året var att några av skolorna fick besöka Scandinavium under en ledig speldag och vill vara “landslagsspelare för en dag”. Det fanns olika stationer i Scandinavium där barnen får testa hur det är att bli intervjuad, hur det är att spela handboll i en stor arena, vad man pratar om i omklädningsrummet innan en match och vad man ska tänka på när det gäller kost för att kunna prestera på topp. Projektet mynnade ut i att barnen tillsammans med sina föräldrar fick se Sveriges VM-match mot Senegal.
.
För att locka media till aktiviteten använde vi influencers, bland andra förre landslagsstjärnan Ljubomir Vranjes som själv är uppvuxen i ett utsatt område. Trovärdigheten blev således hög, vilket bidrog till att projektet nådde in i flera rikstäckande medier – TV4 Efter fem, Sveriges Radio P4, Göteborgs-Posten, Expressen mfl. Vi skapade även rörligt innehåll kring konceptet för att aktivera Handbollslandslagets egna kanaler samt sponsorerna Lidl och Bring.
.
Resultatet
VM kantades av publikrekord på publikrekord. Det ekonomiska överskottet av herrmästerskapet summerades till ca 35 MSEK, vilket är störst vinst någonsin. Vi nådde även förtjänad uppmärksamhet för våra kampanjer i Sportbladet, Göteborgs-Posten, Hallandsposten, P4, TV4 Efter fem, Expressen mm.
.