Case: Handbolls-VM

Fuze skapar PR och kommunikation för Sveriges folkligaste landslag.

Handbolls-VM

PR och kommunikation

Bakgrund
Under 2023 arrangerades VM i handboll i Sverige både för damer och för herrar (herrar i januari och damer i december). Finalen under herr-VM spelades i ombyggda Tele2 Arena inför drygt 23 000 åskådare – publikrekord för handboll på svensk mark. Även de svenska damerna slog publikrekord i Scandinavium för damhandboll på svensk mark. En mycket stor andel av besökarna kom utifrån, primärt från andra delar av Sverige än Stockholm respektive Göteborg.
.
Fuze utgjorde marknads- och kommunikationsavdelning för mästerskapen och arbetade både operativt och strategiskt, med allt från att skapa PR, content, kampanjer, säljstrategi för biljettförsäljning, produktion av utomhusreklam, film och arenaupplevelsen.
.
Oh My utgjorde även strategiskt och operativt PR-stöd genom hela mästerskapen som blev de mest omskrivna handbollsmästerskapen i Sverige någonsin. Publikrekord för handboll slogs i såväl Malmö, Göteborg som Stockholm – precis enligt VM-organisationens vision när mästerskapsarbetet inleddes. En succé, kort sagt.
.
Utmaningen
Utmaningen var att under en komprimerad period lyckas fylla läktarna i de olika spelorterna, primärt med besökare utifrån. Uppdraget handlade även om att generera ett tydligt avtryck före, under och efter själva matcherna. Handbollsförbundets mål med mästerskapen var att få fler unga i rörelse och framförallt att fler unga ska komma i kontakt med handbollen för att långsiktigt stärka sporten i Sverige och helt enkelt locka fler spelare till de olika föreningarna runt om i landet.
.
Kreativ lösning
Hela arbetet utgick från marknads- och kommunikationsplanen som skapades av Fuze och som innefattade klassiska uttag som OOH, print, radio och tv-reklam till event, PR och sociala medier.
.
Vi skapade även eventkonceptet “Lilla VM” som aktiverade ungdomar i skolor kring VM genom att de fick spela handboll, göra arbeten om de olika deltagande länderna, fick åka på studiebesök och fick besök i skolan av landslagsspelare. Detta genomfördes tillsammans med VM:s sponsorer Lidl och Bring. Under hela 2023 genomförde Handbollsförbundet handbollsträningar i skolor, primärt i utsatta områden, en verksamhet som nu har blivit permanent och drivs av olika föreningar. Träningarna är inte traditionella handbollsträningar utan utgår från det pedagogiska röelsekonceptet “Hand the Ball” som är lättsamt och mer anpassat till barn och deras utveckling.
.
Crescendot under året var att några av skolorna fick besöka Scandinavium under en ledig speldag och vill vara “landslagsspelare för en dag”. Det fanns olika stationer i Scandinavium där barnen får testa hur det är att bli intervjuad, hur det är att spela handboll i en stor arena, vad man pratar om i omklädningsrummet innan en match och vad man ska tänka på när det gäller kost för att kunna prestera på topp. Projektet mynnade ut i att barnen tillsammans med sina föräldrar fick se Sveriges VM-match mot Senegal.
.
För att locka media till aktiviteten använde vi influencers, bland andra förre landslagsstjärnan Ljubomir Vranjes som själv är uppvuxen i ett utsatt område. Trovärdigheten blev således hög, vilket bidrog till att projektet nådde in i flera rikstäckande medier – TV4 Efter fem, Sveriges Radio P4, Göteborgs-Posten, Expressen mfl. Vi skapade även rörligt innehåll kring konceptet för att aktivera Handbollslandslagets egna kanaler samt sponsorerna Lidl och Bring.
.
Resultatet
VM kantades av publikrekord på publikrekord. Det ekonomiska överskottet av herrmästerskapet summerades till ca 35 MSEK, vilket är störst vinst någonsin. Vi nådde även förtjänad uppmärksamhet för våra kampanjer i Sportbladet, Göteborgs-Posten, Hallandsposten, P4, TV4 Efter fem, Expressen mm.
.

Vad säger våra kunder?

"Vi sökte en PR-byrå för att hjälpa oss med såväl strategi som operativt arbete i samband med sammanslagningen. Fuze har varit en trygg partner under en längre tid nu och med sin spetskompetens och rådgivning inom tv- och telekombranschen bidrar man till att lyfta vår externa kommunikation."

Maja Wikman Ulrich, Nordisk PR- och kommunikationschef, Allente

"De projekt och arbeten som vi tagit fram i samarbete med Fuze har inte bara överträffat våra satta mål, de har skapat en konkret och kvantifierbar affärsnytta. Det är ingen överdrift att säga att Fuze har varit en av våra viktigaste samarbetspartners den senaste tiden, en naturlig förlängning av vår marknads- och kommunikationsavdelning."

Sebastian Stecki, fd marknadschef GlobalConnect Sverige

"Svensk Gymnastik är en stor rörelse med över 225 000 aktiva i nästan 1000 föreningar. Fuze har kunskap och erfarenhet från idrotten kombinerat med ett starkt driv och kompetens inom kommunikation och PR, vilket gör att vi verkligen uppskattar arbetet tillsammans med dem."

Lotta Darlin, marknads- och kommunikationschef Svensk Gymnastik

"För oss är det otroligt viktigt att alla samarbeten ingås med en delad värdegrund. Vi är ett bolag som drivs av mycket passion och engagemang för barn och ungas rätt till en hälsosam livsstil. Hos Fuze kände vi direkt att det är en grupp som förstår vårt uppdrag och brinner för vår agenda. En byrå med en fot i idrottsvärlden och förståelse för gamingvärlden och resan framför oss."

Karl Sergel, vd och grundare av Fuzed