Case: Stena Recycling

Med 1 700 medarbetare och närmare 90 anläggningar är Stena Recycling ett av Sveriges ledande återvinningsföretag.

Stena Recycling, Halmstad

PR

Med sin mångåriga erfarenhet av återvinning vill Stena Recycling med hjälp av sin nya återvinningsanläggning för litiumjonbatterier, i Halmstad, bli en av de ledande aktörerna i Europa på området. För att attrahera kunder och kunna ta hand om den stora mängden batterier som kommer att behöva återvinnas de kommande åren behövde Stena Recycling kommunicera brett om sin nya satsning.

 

Framför allt bil- och fordonsindustrin genomgår en enorm omställning och samhället i stort håller på att elektrifieras. Stena Recycling fungerar som en partner och möjliggörare för bilindustrin – för att omställningen ska vara möjlig och för att fordonsindustrin ska kunna nå sina klimat- och miljömål.

 

Minskad miljöpåverkan och fler insatser för ökad cirkularitet blir en allt viktigare fråga i samhället i stort. Den skärpta EU-lagstiftningen som föreslås träda i kraft år 2026 kommer att öka kraven på batteriåtervinning och föra in krav på batteripass, som innebär att samtliga beståndsdelar i batteriet ska kunna spåras. Med sin effektiva metod och process kommer Stena Recycling att kunna möta dessa krav, flera år innan lagkravet träder i kraft. Initialt investeras en kvarts miljard kronor i en ny anläggning i Sverige där målsättningen är att 95 procent av ett batteri ska kunna återvinnas.

 

Fuze producerade pressmaterial och kontaktade under hösten 2022 våra relevanta kontakter inom media, för att kommunicera om den nya anläggningen och Stena Recyclings satsning. Redan innan första månaden hade gått av samarbetet räknades utfallet i svensk media vara värt över en miljon kronor. Det tack vare taktik och innehåll i mediebearbetningen som attraherade de olika medierna att rapportera. Under hösten 2022 rapporterade runt 50 svenska medier om Stena Recyclings nya satsning. Samarbetet mellan Stena Recycling och Fuze har sedan fortsatt, med PR-insatser i Sverige, Danmark och Norge.

Vad säger våra kunder?

"Vi sökte en PR-byrå för att hjälpa oss med såväl strategi som operativt arbete i samband med sammanslagningen. Fuze har varit en trygg partner under en längre tid nu och med sin spetskompetens och rådgivning inom tv- och telekombranschen bidrar man till att lyfta vår externa kommunikation."

Maja Wikman Ulrich, Nordisk PR- och kommunikationschef, Allente

"De projekt och arbeten som vi tagit fram i samarbete med Fuze har inte bara överträffat våra satta mål, de har skapat en konkret och kvantifierbar affärsnytta. Det är ingen överdrift att säga att Fuze har varit en av våra viktigaste samarbetspartners den senaste tiden, en naturlig förlängning av vår marknads- och kommunikationsavdelning."

Sebastian Stecki, fd marknadschef GlobalConnect Sverige

"Svensk Gymnastik är en stor rörelse med över 225 000 aktiva i nästan 1000 föreningar. Fuze har kunskap och erfarenhet från idrotten kombinerat med ett starkt driv och kompetens inom kommunikation och PR, vilket gör att vi verkligen uppskattar arbetet tillsammans med dem."

Lotta Darlin, marknads- och kommunikationschef Svensk Gymnastik

"För oss är det otroligt viktigt att alla samarbeten ingås med en delad värdegrund. Vi är ett bolag som drivs av mycket passion och engagemang för barn och ungas rätt till en hälsosam livsstil. Hos Fuze kände vi direkt att det är en grupp som förstår vårt uppdrag och brinner för vår agenda. En byrå med en fot i idrottsvärlden och förståelse för gamingvärlden och resan framför oss."

Karl Sergel, vd och grundare av Fuzed