Case: Svensk Friidrott, Parafriidrott

Svensk Friidrott inkluderar sedan årsskiftet 2021/2022 parafriidrottare i sin verksamhet. Med detta kommer ansvaret att för få parafriidrotten att växa.

Svensk friidrott, Parafriidrott

PR

En mängd specialistförbund bedriver just nu ett arbete för att ta över ansvaret för idrottare med funktionsnedsättning. Svensk Friidrott inkluderar sedan årsskiftet 2021/2022 parafriidrottare i sin verksamhet. Det betyder att förbundet har ansvar för att få parafriidrotten att växa – få fler till verksamheten, fler att tävla och generellt att öka attraktionskraften.

 

Detta innebär en stor utmaning. Paraidrottarna blev hårt straffade av pandemin och 40 procent av alla deltagartillfällen har försvunnit. Hur ska friidrotten inte bara få idrottarna att hitta tillbaka utan också växa ytterligare? Då krävs större synlighet och närvaro på lokal nivå.

 

Fuze har genom att öka parafriidrottens mediala närvaro, både i Svensk Friidrotts egna medier men framför allt i lokalmedier runtom i landet, lyft fram möjligheterna till aktivering för en grupp i samhället som normalt att fått stå tillbaka. Under sommarmånaderna genererades ungefär 50 genomslag i lokaltidningar, lokalradio och lokal-tv. Antalet artiklar som skrevs om parafriidrotts-SM dubblerades 2022 i jämförelse med året innan.

Detta ledde till att ett flertal föräldrar hörde av sig till förbundet under sommaren av intresse för att sina barn skulle få prova på friidrott i närmaste förening.

Vad säger våra kunder?

"Vi sökte en PR-byrå för att hjälpa oss med såväl strategi som operativt arbete i samband med sammanslagningen. Fuze har varit en trygg partner under en längre tid nu och med sin spetskompetens och rådgivning inom tv- och telekombranschen bidrar man till att lyfta vår externa kommunikation."

Maja Wikman Ulrich, Nordisk PR- och kommunikationschef, Allente

"De projekt och arbeten som vi tagit fram i samarbete med Fuze har inte bara överträffat våra satta mål, de har skapat en konkret och kvantifierbar affärsnytta. Det är ingen överdrift att säga att Fuze har varit en av våra viktigaste samarbetspartners den senaste tiden, en naturlig förlängning av vår marknads- och kommunikationsavdelning."

Sebastian Stecki, fd marknadschef GlobalConnect Sverige

"Svensk Gymnastik är en stor rörelse med över 225 000 aktiva i nästan 1000 föreningar. Fuze har kunskap och erfarenhet från idrotten kombinerat med ett starkt driv och kompetens inom kommunikation och PR, vilket gör att vi verkligen uppskattar arbetet tillsammans med dem."

Lotta Darlin, marknads- och kommunikationschef Svensk Gymnastik

"För oss är det otroligt viktigt att alla samarbeten ingås med en delad värdegrund. Vi är ett bolag som drivs av mycket passion och engagemang för barn och ungas rätt till en hälsosam livsstil. Hos Fuze kände vi direkt att det är en grupp som förstår vårt uppdrag och brinner för vår agenda. En byrå med en fot i idrottsvärlden och förståelse för gamingvärlden och resan framför oss."

Karl Sergel, vd och grundare av Fuzed